✅ dostarczania mierzalnych rezultatów
✅ rozwoju liderów i managerów poprzez działanie, a nie tylko szkolenia
✅ zwiększenie efektywności zespołów, w formule grupowego coachingu opartego o zadania
✅ implementowania kompetencji wyuczonych na szkoleniach czy warsztatach
✅ prowadzenia zwinnych i efektywnych spotkań
✅ tworzeniu kultury opartej na otwartym dialogu, czerpaniu z różnorodności, zadawaniu pytań i ciągłym doskonaleniu się.
✅ eliminuje dygresje, monologi i walkę o racje,
✅ skupia pracę grupy na rzeczowych działaniach,
✅ skłania do głębszej analizy problemów oraz pobudza kreatywność, zamiast powierzchownych rozwiązań,
✅ rozszerza horyzonty i sposób myślenia,
✅ uczy czerpania z różnych perspektyw,
✅ rozwija umiejętności przywódcze i interpersonalne, takie jak: aktywne słuchanie, zadawanie pytań, angażowanie zespołu, uważność, precyzja w komunikacji, wyrażanie własnych opinii, zarządzanie konstruktywnymi konfliktami merytorycznymi i wiele innych.
W Action Learning proces uczenia się jest równie istotny, co wypracowywanie rozwiązań. W przeciwieństwie do wielu innych metod rozwiązywania problemów (jak np. burza mózgów) czy rozwoju (np. tradycyjne szkolenia), które koncentrują się zazwyczaj tylko na jednym z tych aspektów, tutaj oba są kluczowe.
Tradycyjne podejścia opierają się na dostarczaniu pomysłów jako odpowiedzi na zdefiniowany problem. W Action Learning proces zaczyna się jednak od pytań, które służą analizie problemu i pozwalają dotrzeć do jego istoty, a dopiero potem wypracowuje się rozwiązania. Jest to jedyna metoda, w której wszystkie stwierdzenia muszą być formułowane w odpowiedzi na pytania.
Każdy członek zespołu podejmuje konkretne działania pomiędzy spotkaniami. Nie ogranicza się tylko do tworzenia pomysłów i rekomendacji – bierze odpowiedzialność za wdrożenie zmian, z których później czerpie naukę.
Coach Action Learning skupia się przede wszystkim na wspieraniu procesu uczenia się i podnoszeniu efektywności pracy zespołu. Nie angażuje się bezpośrednio w rozwiązywanie problemu, nie prowadzi procesu ani nie sugeruje rozwiązań, aby zespół samodzielnie brał odpowiedzialność za swoje działania.
Action Learning zachęca do wykorzystywania innych metod i narzędzi, nie wymuszając rezygnacji z tego, co zespół już zna. Działa jako katalizator efektywnego zastosowania tych narzędzi. W trakcie sesji Action Learning z powodzeniem można korzystać z takich metod jak Lean, Six Sigma, Design Thinking czy innych podejść związanych z pracą zespołową i rozwiązywaniem problemów.
Praca na rzeczywistych wyzwaniach
Rozwija ludzi poprzez działania, a nie teoretyczne ćwiczenia czy studia przypadków. Jest silnie związany z codziennością osób pracujących w biznesie, co sprawia, że jego efekty są praktyczne i od razu widoczne.
Uczy myślenia systemowego
Pomaga analizować sytuacje i docierać do sedna problemu, ukrytego pod widocznymi symptomami. Pozwala zidentyfikować prawdziwe zagrożenia dla działu lub zespołu, a nie tylko te powierzchowne.
Zadawanie pytań
Kluczowy element procesu. Dzięki pytaniom uczestnicy analizują sytuację, dzielą się wiedzą, poszerzają swoje spojrzenie i wzajemnie się angażują, tworząc atmosferę wzajemnego zrozumienia i wsparcia.
Aktywne i uważne słuchanie
W trakcie sesji nie ma miejsca na dygresje, monologi, oceny czy niechciane „dobre rady”. Praca zespołu jest skupiona i konkretna, co sprzyja efektywności.
Precyzja w komunikacji
Nacisk kładziony jest na jasne, zwięzłe odpowiedzi i skuteczność w komunikacji. Grupa uczy się, jak przekazywać informacje w sposób maksymalnie efektywny w krótkim czasie.
Ciągłe uczenie się
Zarówno w kontekście samego problemu, nad którym pracuje zespół, jak i na poziomie indywidualnym. Grupa doskonali swoje umiejętności, a także wspiera rozwój poszczególnych członków.
Informacja zwrotna
Uczestnicy regularnie dzielą się feedbackiem na temat swojego wkładu w spotkanie i cały projekt. Rozmawiają w sposób, który rzadko ma miejsce podczas typowych spotkań.
Elastyczność czasowa
Sesje Action Learning mogą trwać od 1,5 do 3 godzin, ale nigdy przez cały dzień. Proces jest elastyczny i można go łatwo dostosować do potrzeb danej organizacji i zespołu.
Samsung, który przeszkolił ponad 800 liderów poprzez ten proces.
Toyota, która wykorzystała ten proces do wprowadzenia marki Lexus na rynek japoński.
PepsiCo, która wykorzystała AL do rozwoju kluczowych menedżerów sprzedaży.
Boeing i Microsoft, które oparły swoje globalne programy rozwoju przywództwa na Action Learning.
Goodrich Corporation, która z sukcesem stworzyła centrum rozwoju technologii elektronicznych przy wsparciu AL.
Panasonic, który zastosował AL do rozwijania swojej kultury organizacyjnej i identyfikacji tzw. talentów.
Deutsche Bank, który dzięki AL przeprowadził globalną restrukturyzację w latach 90..
MIT (Massachusetts Institute of Technology), który wykorzystuje AL do rozwijania umiejętności przywódczych studentów oraz uczenia ich wdrażania zmian w obliczu złożonych wyzwań.
Rozwiązania biznesowe
– opracowane w odpowiedzi na rzeczywiste, złożone wyzwania, z jakimi mierzą się organizacje.
Nawyk uczenia się przez działanie
– zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym, co prowadzi do stałego rozwoju.
Rozwój zespołów o wysokiej efektywności
– to forma coachingu zespołowego, oparta na realizacji konkretnych zadań.
Rozwój relacji i szacunku dla odmiennych perspektyw
– dzięki zadawaniu pytań, aktywnemu słuchaniu i angażowaniu innych w proces.
Rozwój umiejętności przywódczych i współpracy
– pozwala wspólnie realizować ważne cele, budując lepsze relacje w zespole.
Podniesienie standardów kultury pracy
– opartych na odpowiedzialności, zaangażowaniu oraz nieustannym uczeniu się.
* na podstawie danych: https://wial.org/clients/
KONTAKT
Kasia Gosiewska
kasia@sztukakreowania.pl
Zaobserwuj po więcej!